Dieta plant-based este cel mai nutritiv plan de alimentatie

Inainte de a-ti vorbi despre dieta plant-based, vreau sa iti adresez o intrebare care pe mine m-a ajutat sa constientizez si sa “cantaresc” mai bine alimentatia pe care o aveam in urma cu ceva ani..

Din ce surse alimentare iti acoperi necesarul zilnic de calorii si nutrienti? 

Urmarindu-mi comportamentul alimentar, am descoperit ca faceam excese de grasimi zi de zi, in special de grasimi trans care nu doar ingrasa, asa cum se stie, dar si blocheaza asimilarea multor nutrienti in organism, si ca aveam un consum de substante chimice de parca in corpul meu activa “mica industrie”.

Toata lumea urmeaza o dieta

In urma cu cativa ani aveam o dieta traditionala, adica am mancat de toate, pana cand am inceput sa iau din ce in ce mai tare in greutate.

In acea perioada, fara sa mai stau pe ganduri, am renuntat dintr-o data la toate alimentele cu grasimi si chimicale “alimentare”: carne, lactate, oua si alimente procesate (ready to eat), care constituiau mai bine de 3 sferturi din caloriile mele zilnice.

Manancam doar fructe si legume crude, “dupa ureche”, adica trecusem la dieta raw-vegana, asa cum o intelegeam atunci…

A fost cea mai mare greseala! 

Dupa cateva luni in care m-am simtit plina de energie consumand fructele si legumele mele preferate, lucrurile mi-au scapat de sub control si probabil, daca nu as fi inceput sa ma documentez si as fi continuat sa tin dieta raw-vegana “dupa ureche”, fara sa tin cont de echilibrul nutritiv, ar fi aparut cu siguranta si alte complicatii.

Dieta raw-vegana este dieta in care sunt consumate doar alimente vegetale crude. 

 

Al 2-lea tip de  dieta 100% plant-based este dieta vegana. Aici ma situez acum, dupa ce am cautat mai multe raspunsuri, am studiat biochimia plantelor si biochimia nutritionala pentru a ma asigura ca dieta mea este echilibrata atat caloric, cat si nutritiv.

Dieta vegana este dieta in care sunt consumate alimente vegetale integrale -neprocesate ex: faina integrala in detrimetul fainii albe, indulcitori naturali in detrimentul zaharului, crude sau preparate termic cat mai putin. 

 

Te sfatuiesc, in cazul in care vrei sa iti schimbi dieta, sa o iei pas cu pas si cel mai bine…ghidata de cineva cu mai multa experienta.

Crede-ma, nu vrei sa iti provoci carente care ar putea sa te coste scump!

In afara de cele 2 diete plant-based care sunt 100 % bazate pe plante, mai exista si 3 dietele mixte.

1. Dieta vegetariana

Este cea mai des intalnit dieta plant-based. Presupune consum preponderent de fructe si legume, si de cel mult 2 ori pe saptamana oua sau produse lactate, insa niciodata: carne de animale sau pasari, peste sau fructe de mare.

Aceasta dieta se mai numeste si dieta lacto-ovo vegetariana.

2. Dieta pesco-vegetariana

Include: oua, produse lactate, peste si fructe de mare, fara carne de animale sau pasari. 

Aceste 2 diete au fost prietenele mele dragi ani buni. Dupa experienta prin care am trecut (cand credeam ca sunt pregatita pentru dieta raw-vegana), am apelat la specialisti ce mi-au ghidat alimentatia pentru o perioada.

Atunci am inteles ca schimbarile se fac pas cu pas, fara graba pentru ca orice obicei schimbat nu este altceva decat un pas inainte spre echilibrarea dietei. 

3. Dieta semi-vegetariana

Include oua, produse lactate si consumul ocazional (1,2 ori/ luna) carne de animale sau pasari, peste sau fructe de mare. 

Aceasta dieta, pentru mine nu a functionat. Se pare ca decizia de a nu mai consuma carne de animale sau pasari a fost una pe care am putut sa o respect. Dupa ce mancasem doar fructe si legume cateva luni, nu imi mai placeau nici gustul de carne si cu greu suportam si mirosul.

In plus, inca de cand eram copil eram foarte atasata de animalele si dupa ce am vazut si cateva documentare despre sacrificarea si modul in care sunt crescute animalele pentru a ne oferi placeri culinare, efectiv nu am mai putut sa le mai consider hrana.

Dietele plant-based 

Desi au denumiri sofisticate, care poate ne duc cu gandul la mai stiu eu ce noua inventie, sunt de fapt dietele care au ajutat omenirea sa evolueaze.

Spun asta, pentru ca odata cu industrializarea productiei de alimente, omenirea a avut si inca are mult de suferit. Alimentele “artificiale”, ready to eat, “gata-preparate” sau semi-preparate, din pacate nu aduc niciun plus sanatatii, in afara de calorii.

Substantele utilizate in procesul de preparare nu fac altceva decat sa deterioreze celulele organismului, structura ADN-ul si sa creeze dezechilibre biochimice. AND YOU DON`T WANT THAT, EITHER!

Majoritatea ne-am nascut la tara, am copilarit culegand rosii si ceapa din gradinile bunicilor, deci stim cat de minunate sunt roadele naturii si cat de important este si contactul cu natura.

Cum stii ce dieta ti se potriveste?

Cea cu care te identifici cel mai bine, in cazul in care nu ai o recomandare medicala. 

Iti las aici cateva intrebari ajutatoare:

Iti place sa gatesti …. dar totusi nu vrei sa stai ore in sir in bucatarie zi de zi? 👩‍🍳 

Vrei sa folosesti ingrediente cat mai naturale care sa sprijine sanatatea pe termen lung? 👩‍⚕️

Vrei sa renunti la alimente si ingrediente procesate chimic / industrial?

Vrei sa reduci sau sa excluzi grasimile “rele”?

Vrei sa gatesti “mai light” ca sa salvezi cat mai multi nutrienti?

Atunci…e posibil ca dieta plant-based semi-vegetariana sa fie fix ce iti trebuie momentan.

Si daca deja ai “bifat” in dieta ta toate aspectele mentionate mai sus, AND YOU WANT MORE: GO VEGAN! 

 

Orice decizie iei, sa fii impacata cu tine si nu uita sa te informezi inainte de a face schimbari drastice! 

Cu drag, 

Crina XoXo

 

 

Sper ca este util acest articol. Daca ai nevoie de informatii suplimentare, lasa un comment mai jos cu intrebarea ta.

PS: Hai cu mine in comunitatea femeilor gospodine, sanatoase si frumoase de pe Facebook, NATURAL WOMAN CLUB. In cadrul grupului avem cateva activitati de well-being care s-ar putea sa iti faca cu ochiul.


2 comentarii

Foxi · 20 mai, 2020 la 12:20

Am cautat pe internet de mult timp si nu am gasit aceasta dieta, multumesc pentru recomandare!

    Crina · 26 mai, 2020 la 17:00

    Cu drag! Ma bucur ca te-au ajutat informatiile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *